Adalar'da "Azmanbüs" tartışması! İBB yaptığı açıklamada minibüsleri savundu

Adalar'da "Azmanbüs" tartışması! İBB yaptığı açıklamada minibüsleri savundu
Adalar sakinleri toplu taşımada kullanılmak üzere ilçeye getirilen minibüslere karşı eylemlerini sürdürürken, İBB konuya ilgili yazılı açıklama yaparak minibüsleri savundu.

Adalar sakinleri toplu taşımada kullanılmak üzere ilçeye getirilen minibüslere karşı eylemlerini sürdürürken, İBB konuya ilgili yazılı açıklama yaparak minibüsleri savundu. Adalılar, ‘azmanbüs’ olarak nitelediği minibüsler hakkında, “Sit alanında motorlu araçla gezmek, tur atmak ulaşım değildir; yasaları, yaya haklarını ihlal etmek, Ada’nın ruhunu, Adalıların itirazını ve İETT adına Adalılara verilen sözleri hiçe saymaktır” tepkisini gösterdi

Adalılar, İETT'nin KARSAN’a imal ettirdiği ancak tepkiyle karşılaşan minibüslere yine tepki gösterdi. Ada halkının ‘azmanbüs’ olarak nitelediği minibüslere karşı Çınar Meydanı ve Ahırlar bölgesinde eylemler yapıldı. Hizmete çıkmak isteyen araçların önü Adalılar tarafından kesildi, minibüslerin trafiğe çıkması engelledi. Polis eyleme müdahale etti, bazı eylemciler gözaltına alındı.

Bisikletle gezebilirler

Dünya Mirası Adalar Platformu, Adaların 1984’ten bu yana sit alanı olduğunu ve Adalar'daki yolların yaya yolu olduğunu hatırlattı. Platform tarafından yapılan açıklamada, “Adalar şehrin hızından uzaklaşacağınız, yavaşlayacağınız, bol oksijen soluyacağınız, sakinleşeceğiniz, huşu içinde hissedeceğiniz bir doğa parçasıdır. Tüm İstanbullular’ın Adalara ihtiyacı vardır. Adalar’a gelenler, Adalar’ı koruyan yasalara uyup burayı yürüyerek veya bisikletle gezebilirler. Sit alanında motorlu araçla gezmek, tur atmak ulaşım değildir; yasaları, yaya haklarını ihlal etmek, Ada’nın ruhunu, Adalıların itirazını ve İETT adına Adalılara verilen sözleri hiçe saymaktır" denildi.

İBB'ye seslendiler

Adalar Hepimizin Platformu da İBB ve İETT yetkililerine seslendi. 27 Mayıs'da Büyükada yapılan geniş katılımlı halk toplantısında yaşananları aktardı. “Adalılar olarak böyle bir dayatmayı, ‘Ben yaptım oldu’ anlayışını kesinlikle kabul etmeyeceğimizi, halka hizmet bahanesiyle azmanbüs getirilmesini reddettiğimizi beyan ettik” denilen açıklamada, “Minibüsün geçtiği yol artık yaya yolu olmaz. Şu an İstanbul’un 39 ilçesinin en tehlikeli yolları, hiçbir kuralın uygulanmaması ve yasadışı elektrikli motorlu araç işgali nedeniyle Adalar ilçesindedir. Adalılar, İBB ve İstanbul Emniyeti’nden vatandaşa şiddet uygulamak yerine yasayı uygulamalarını istemektedir. İETT’nin Bayram nedeniyle her sene olduğu gibi bu sene de mezarlığa gitmek için araç talep edenlere, halihazırda kullanılan ve o sırada boşta bekleyen araçlar yerine azmanbüslerin tahsis etmesi de talihsiz olmuştur" ifadelerine yer verildi.

Bu inattan vazgeçin!

Ada Dostları Derneği Sözcüsü Ataol Behramoğlu ise yaptığı açıklamada, “Adalarımızın sokak ve caddelerinin yasal olarak yaya yolu olmaları nedeniyle, ada sokaklarında çocuklarımızın oynayacağı alanın iyice daraltılması nedeniyle, akülü araç ve bisiklet kaosundan belli yaş üstündeki kimseler şu anda bile sokaklarda yürüyemezken azmanbüslerin gelmesiyle daha da kötüleşecek olması nedeniyle, İstanbul Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu’nun yerleşik kararına aykırı olması nedeniyle, şeffaf ve demokratik yolların izlenmemesi nedeniyle, bu azmanların sokak ve caddelerimize sığmayacak olması ve çirkin görünümleri nedeniyle, adalıların, Adalar Belediyesi’nin ve siyasi partilerin bu minibüslere karşı olmaları ve yaklaşık 4 bin resmi imzayla demokratik tepkilerini dile getirmiş olmaları nedeniyle, adaların sorunları üzerine uzun yıllardır çalışan Adalar Vakfı, Ada Dostları Derneği, Adalar Kültür Derneği, Adalar Akademi Vakfı, İstanbul Adaları Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Derneği gibi sivil toplum örgütlerinin tamamının karşı olmaları nedeniyle, zaten ve ayrıca Cumhurbaşkanlığı Kararıyla Marmara Denizi ve Adaların özel çevre koruma bölgesi ilan edilmesi nedeniyle, ana karaya göre üretilmiş bu araçların adalardaki kedi, köpek, kuş ve diğer hayvanların can güvenliğini de yok edecek olmaları nedeniyle, belli yaş üstündeki insanlarımızın, çocukların, adalı yurttaşların ve turistlerin yürüme yollarının gasp ve işgal edilecek olması nedeniyle, İETT Genel Müdürü İrfan Demet’in kendi ifadeleriyle bu minibüslerin adalara yakışmaması nedeniyle bu azmanbüsler adalardan derhal ve hemen def edilmelidir” dedi. Behramoğlu, İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’na da bir çağrıda bulunarak, “Bu inattan vazgeçmenizi bildiriyorum, talep ediyorum ve istiyorum” ifadelerini kullandı.

İBB açıklama yaptı

Eylemlerin ardından İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nden yapılan açıklamada ise minibüsler savunuldu. İBB'den yapılan açıklamada, “İBB diğer 38 ilçede olduğu gibi Adalar ilçesinde de toplu ulaşım hizmeti veriyor. Yasal zorunluluk olan bu hizmet, yaz aylarında günlük nüfusu 60 bini bulan Adalar için bir ihtiyaç. Kış aylarında da dezavantajlı Ada sakinleri için olmazsa olmaz. İBB, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi’nin 16 Ocak 2020 tarihli kararı ile Adalar’daki faytonları kaldırdı. Zaman kaybetmeden, toplu ulaşım için 40 adet 13 kişilik, elektrikli, L sınıfı tescilsiz araç ile toplu taşıma faaliyetlerine başlandı. Ancak bu araçların lisans süresi doldu. Bu kez de 12 farklı ülkede kullanılan ASELSAN ve KARSAN’ın ortak üretimi olan lisanslı, elektrikli, güvenlik donanımlarına sahip yeni araçlar hizmete alındı” bilgisi verildi.

2020'de iptal edildi

Açıklamanın devamında süreç hakkında bilgi verilerek, “Adalar İlçesi, İstanbul’un diğer 38 ilçesi gibi İstanbulluların ikamet ettiği, yaz aylarında günlük nüfusu 60 bini aşan bir ilçedir. İBB ve bağlı kuruluşu İETT, diğer tüm ilçelerde olduğu gibi Adalar İlçesi’nde toplu taşıma dahil olmak üzere tüm yerel yönetim hizmetini sağlıyor. Atlı faytonlarla yapılan toplu taşıma hizmeti, çevreye yaydığı kirlilik, çok yüksek ve standart olmayan ücretle taşımacılık yapılması, atlara uygulanan şiddet ve kötü muamele sebebiyle İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi’nin 16 Ocak 2020 tarihli kararı ile iptal edildi. UKOME’nin 6 Şubat 2020 tarihli kararına istinaden İETT, Adalar'da tüm Ada halkının toplu ulaşım hizmetinin sağlanması amacıyla 40 adet 13 kişilik, elektrikli, L sınıfı tescilsiz araç ile toplu taşıma faaliyetlerini sürdürdü. İETT tarafından, Adalar’a özel olarak üretilmesi istenen yeni elektrikli araçlar için açılan ihalelere ulusal ve uluslararası araç üreticilerinin katılım sağlamaması sebebiyle T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Sanayi İşbirliği Projesi kapsamında ASELSAN ve KARSAN’ın ortak üretimi olan lisanslı, elektrikli, güvenlik donanımlarına sahip araçlar alındı” ifadelerine yer verildi.

Adalar halkı memnun

Hizmete alınan yeni, M sınıfı lisanslı araçlar hakkında da bilgi veren İBB, “Bu araçlar sıfır emisyonlu, yüzde 100 elektrikli, engelli erişimine uygun, sessiz, tek şarj ile 150 km menzile sahip olan ve ilave şarja ihtiyaç duymadan Büyükada’da 21 tur hizmet verebilen, 12 kişilik oturma kapasitesine sahip, yeni nesil güvenli ulaşım sistemlerine sahip araçlardır. Adalar'da hizmete başlayan araçlar; Fransa, Almanya, İtalya, İsviçre, Polonya, Hırvatistan, Japonya, Portekiz, Romanya, İspanya, ABD ve Kanada’da kullanılıyor. Büyükada, Heybeliada, Burgazada ve Kınalıada’dan oluşan Adalar İlçesi’ndeki nüfusun büyük bir bölümü, faytonların kaldırılmasından ve toplu ulaşımın İBB ve İETT tarafından 2020 yılından bu yana tamamen net, programlı ve ekonomik olarak sağlanmasından memnun olduğunu ifade ediyor. Ancak Ada halkının bir kısmı ise Adalar'da toplu taşıma faaliyetinin olmaması gerektiğini, Adalar’da ulaşımın yürüme ile sağlanabileceğini savunuyor. Bir kısmı ise kullanım izin süresi dolan tescilsiz elektrikli araçların devam etmesini, yeni gelen tescilli, güvenli ve elektrikli araçların boyutunun daha büyük olduğu gerekçesiyle yeni araçları istemediğini ifade ediyor” açıklamasını yaptı.

1718704821-adalar-4.jpg

MALİYETİ İBB KARŞILIYOR

İBB tarafından yapılan açıklamanın devamında, “Adalar İlçesi’nde toplu ulaşım hizmetinin verilmemesi, yasal olarak mümkün olmadığı gibi Adalar’da yaşayan farklı yaş ve farklı sağlık durumdaki insanların hastane - okul – mezarlık – sahil gibi istedikleri yere ulaşımlarının sağlanabilmesi açısından bir zaruriyet” denildi. “Ulaşımın tamamen yaya olması mümkün mü?” sorusunu soran İBB, “16 kilometrekare alana sahip olan Adalar'da, yaz ve kış gibi yılın farklı mevsimlerinde ulaşım tamamen yaya olarak sağlanamayacağı gibi resmi tatil günlerinde ve hafta sonlarında nüfusu 60 bini aşan Adalar’a gelen turistlerin de ulaşımının sağlanması gerekiyor. İETT Adalar’da, İstanbul’un diğer tüm ilçelerinde olduğu gibi toplu ulaşımı bir kamu görevi olarak yürütüyor. İETT’nin gelirlerinin, giderlerini karşılama oranı sadece yüzde 35 seviyesinde. Toplu ulaşım maliyeti İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından sübvanse ediliyor” cevabını verdi.

İlgili Haberler

Kaynak:Haber Merkezi

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.